Bedankt voor het meedenken: dit is de inzet voor 2017

DSCN1754maandag 29 februari 2016 09:00

Vorige week kon u meelezen met zeven voorstellen van de ChristenUnie IJsselstein. Er mochten er vijf door. Inmiddels is de deadline verstreken. We willen u graag laten weten met welke vijf voorstellen we doorgaan en waarom. Bedankt voor uw reacties!

Elk jaar start in februari de planvorming voor het volgende jaar. iedere politieke partij mag vijf voorstellen indienen. De gemeenteraad gaat met elkaar over het deze voorstellen en over wat het college wil in debat en kiest koers voor het nieuwe jaar. De ChristenUnie heeft de volgende vijf voorstellen ingediend:

1. Goede dienstverlening voor mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven of met de computer overweg kunnen

2. Voorkomen van (online) pestgedrag onder jongeren

3. Het gebruik van de fiets vergroten

4. Werken aan goede relaties in de buurt

5. Experiment starten met een basisinkomen in plaats van bijstand

Waarom deze onderwerpen (...en de andere laten niet?)

Allereerst passen de onderwerpen goed bij ons verkiezingsprogramma. Zo willen we iets voor groepen doen die niet zo makkelijk van zich kunnen laten horen, zoals mensen die niet goed kunnen lezen of schrijven, of jongeren die gebukt gaan onder (online) pestgedrag. Daarnaast willen we graag helpen het gebruik van de fiets te verhogen. IJsselstein leent zich uitstekend voor de fiets. Het is goed voor de gezondheid en voor het mileu (en je hoeft niet te betalen voor het parkeren...). En we willen werken aan goede buurtrelaties. Veel burenruzies hebben te maken met het feit dat als mensen gaan verbouwen of een feest geven niet hun buren informeren. Door dit bij de aanvraag voor een vergunning verplicht te stellen, willen we een hoop onrust voorkomen. Tot slot willen we een experiment starten om een groep mensen in de bijstand, bij wie het gewoon niet lukt om een betaalde baan te vinden (omdat ze bijvoorbeeld een opleiding hebben waar geen werk voor is of te oud worden gevonden), een basisinkomen te bieden waarbij ze geen tijd kwijt zijn aan (zinloze) sollicitatieverplichtingen en ze tijd en ruimte hebben voor andere activiteiten (vrijwilligerswerk, mantelzorg) of een eigen bedrijf kunnen beginnen (zonder gelijk gekort te worden op hun uitkering).

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen belangrijk. Een aantal dingen hebben we vorig jaar al in gang gezet: aandacht voor alcohol- en drugsmisbruik, het helpen voorkomen van (v)echtscheidingen en aandacht voor de woonbehoefte van de senioren. Die onderwerpen zijn nu al in uitvoering. Daarom hebben we daar nu geen extra aandacht voor gevraagd. Daarnaast is het betaald parkeren een onderwerp waar veel mensen zich druk om maken. Dat is een thema waar niet een makkelijke oplossing voor is. Parkeren kost nu eenmaal geld en je kunt dat op verschillende manieren betalen. Of de gebruiker betaalt, of de inwoners van IJsselstein via de belasting of de winkeliers met kortingsacties, of een combinatie van die drie (kijk eens op www.verkeersnet.nl voor interessante informatie over hoe parkeren werkt). De ChristenUnie wil een gerichte en positieve oplossing die op meer inzet dan parkeren alleen om het doel te bereiken: dat meer mensen de weg weten te vinden naar ons mooie stadje!

Hoe gaat het nu verder?

Eind maart debatteert de raad over de voorstellen. De politieke partijen kunnen reageren op elkaars voorstellen en (kritiscche) vragen stellen. Daarna kan een partij kiezen of ze een voorstel willen terugtrekken of niet. Dan start het beoordelen van de voorstellen door ambtenaren en het college. Het gaat er dan om of een voorstel haalbaar is en hoeveel het kost. Op 6 juli gaat de gemeenteraad kiezen: welke voorstellen halen een meerderheid en waar willen we ons geld aan uitgeven in 2017. Kom langs en houd ons scherp: met uw stem heeft u ons het vertrouwen gegeven u te vertegenwoordigen. Dank daarvoor en blijf met ons meedenken!