Algemene beschouwingen: politiek tegen je eigen standpunten in?

vrijdag 12 juli 2019 12:34

Politiek is een mooi vak. Je bent bezig in je vrije tijd voor de samenleving waar je zelf deel vanuit maakt. En dat is prachtig. Je bent daarvoor de kiezers gekozen. Ze hebben je het vertrouwen geschonken om hen te vertegenwoordigen voor hen besluiten te nemen in het belang van de stad.

De laatste tijd merkt de ChristenUnie een toenemend misverstand: dat een politieke partij er is om te doen wat de kiezer wil. En hoe raar dat ook klinkt: dat is niet zo. Een stem op een politieke partij is geen opdracht aan de partij om te doen wat jij wil. Het is veel meer dan dat. Je geeft mandaat om het algemeen belang te dienen vanuit de politieke kleur. Dat kan zelfs betekenen dat je keuzes maakt die ingaan tegen je verkiezingsprogramma of tegen de wil van een deel van je kiezen, als de omstandigheden er om vragen en het algemeen belang van IJsselstein ermee gediend is.

En dat is een grote verantwoordelijkheid en vraagt om goede communicatie waarin je uit kan leggen waarom je een keuze hebt gemaakt en hoe de politieke uitgangspunten van de ChristenUnie daar in hebben geholpen. Dat vraagt ook om goed luisteren naar wat IJsselstein nodig heeft. En dan zonder last of ruggespraak een besluit nemen: niet in opdracht van wie dan ook, maar op basis van je eigen kennis en overtuiging.

Zo kun je in veranderende omstandigheden steeds opnieuw kijken wat er nodig is. Dat maakt politiek een soms moeilijk maar altijd mooi vak.