Pilot Integratie Statushouders gelukkig verlengd!

integratie.jpgvrijdag 30 augustus 2019 12:41

De ChristenUnie is blij dat een bijzondere pilot voor statushouders is verlengd. Onlangs heeft de ChristenUnie het initiatief genomen om er schriftelijke vragen over te stellen mede namens andere partijen, want de subsidie leek op het spel te staan.

Het gaat om de pilot WESS (werk en studie statushouders) om gezinnen van statushouders in zijn geheel te begeleiden bij hun integratie in Nederland. Die begeleiding zorgt ervoor dat veel meer statushouders werk vinden en geen bijstand meer nodig hebben. Van de gezinnen die in 2015 een bijstandsuitkering kregen en die zijn begeleid zijn er nu 67% uit de bijstand.

Statushouders zonder werk belanden bij de WIL – de sociale dienst die de mensen zonder baan en met een bijstandsuitkering helpt naar nieuw werk – in categorie 4. Dat wil zeggen dat de WIL begeleiding van deze mensen naar werk te moeilijk vindt en er minder begeleiding is voor hen dan voor mensen in categorie 3 of 2.

De ChristenUnie is blij dat de pilot er voor zorgt dat veel gezinnen van statushouders niet blijven hangen in de bijstand, maar door goede begeleiding van het hele gezin op taal, schoolgaan, leren leven en werk vinden, zichzelf kunnen gaan redden. Terecht dat de gemeente hiervoor geld blijft uitgeven.