Toekomstmuziek: met de fiets in de tram

Tram.jpgvrijdag 06 maart 2020 11:34

Tijdens de raadsvergadering op 5 maart heeft D66 met steun van de ChristenUnie en GroenLinks een motie ingediend om aandacht te vragen over de problemen met de sneltram. De inmiddels 35 jaar oude trams vallen heel vaak uit. Reizigers die al zijn ingecheckt en weer naar huis moeten en uitchecken zijn toch 96 cent kwijt. Ze zijn dus geld kwijt voor een dienst die niet wordt geleverd.

En dat kan niet. Reden voor een motie. Het college was het met ons eens dat dit niet kon en gaat er achter aan om dit te regelen.

In de motie riepen we het college ook op om buiten de spits de fiets in de tram mee te kunnen nemen. De combinatie van tram en fiets maakt het makkelijker om de auto te laten staan als je naar Utrecht gaat. Zo hoef je niet met je auto op de drukke weg, ben je geen hoge parkeerkosten kwijt en kun je met de fiets dichtbij je bestemming in de stad komen.

Het college was het niet met ons eens. Een fiets in de tram beperkt de ruimte voor scootmobielen en kinderwagens en bij het in- en uitstappen zou het voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Wij zien dat anders. Buiten de spits moet het zeker kunnen. Sterker nog. We gaan binnenkort in gesprek hoe we omgaan met het drukke autoverkeer. We gaan dan inbrengen of we in de toekomst de combinatie van openbaar vervoer en fiets kunnen uitbreiden. Zoals er nu bij de bushalte Ewoud een fietscarrousel staat bijvoorbeeld. Dat zou ook bij verschillende tramhaltes kunnen. Trams zijn ook geschikt om ruimte te maken voor de fiets in de tram, net zoals je ze nu in de trein kan meenemen.

Het is dus nog toekomstmuziek, maar wie weet kunt u binnenkort de fiets gewoon meenemen.