Vóór een structurele oplossing van het woningtekort

Wonendinsdag 14 juli 2020 10:39

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat we werken aan oplossing voor het woningtekort in IJsselstein. Hoe kan het dat we dan toch tegen een plan van de PvdA stemden om 150 tijdelijke woningen in IJsselstein te realiseren? Omdat het plan een makkelijke snelle oplossing lijkt, maar een risico vormt voor een structurele oplossing: we moeten de schaarse tijd en middelen die we hebben inzetten voor permanente woningbouw. Daar hebben we onze handen al vol genoeg aan. Zijn we daarom altijd tegen tijdelijke woningen? Nee: we zijn voor tijdelijke woningen die je kunt gebruiken als bijvoorbeeld Provides de bestaande huurwoningen gaat verbouwen om ze energiezuinig te maken. Daar is al ruimte voor. En we zijn voor extra ondersteuning vanuit de provincie (zoals in Zuid-Holland de zogenaamde vliegende brigade) om onze ambtenaren te helpen bij het zo snel mogelijk neer zetten van nieuwe huizen: permanent waar het kan; tijdelijk alleen waar het aantoonbaar helpt om de woningnood structureel op te lossen.

Tijdelijk is niet snel en kort

Het neerzetten van tijdelijke woningen gaat sneller dan permanente woningen, maar kost nog steeds tijd en inzet. Het plan van de PvdA riep het college op om 3 plekken aan te wijzen voor 150 woningen. Dat moeten bij voorkeur plekken zijn waar je op korte termijn geen permanente woningen wilt of kunt bouwen, want anders staan de tijdelijke daar in de weg. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan het Groene Balkon of het Lange Land of het IJVO-terrein. Daar moet je wel een omgevingsvergunning voor aanvragen. Inwoners mogen dan natuurlijk inspreken wat ze wel en niet willen en bezwaar aantekenen. Zo’n procedure kan snel gaan als er geen bezwaar is. Waar dat wel het geval is kan het gerust 2 jaar duren. Tijdelijke woningen zet je dus niet even snel neer. En ze blijven een tijdje staan: 10-15 jaar. Ook voor tijdelijke woningen moet je infrastructuur aanleggen: wegen, stoepen, riolering, elektriciteit, verlichting, parkeerplekken. Dat vraagt om inzet van ambtenaren. Die zet de ChristenUnie liever in voor een structurele oplossing.

Woningnood hoog

Want de woningnood is hoog. Niet alleen in IJsselstein, maar in heel de regio. De huizen worden steeds duurder. De kans dat jongeren een woning kunnen kopen of huren is heel klein. Ouderen die kleiner willen gaan wonen, kunnen die stap niet langer betalen. En dat is een probleem: we lopen vast en IJsselstein krimpt. Daardoor kun je voorzieningen (scholen, winkels, enzovoort) minder makkelijk op peil houden.

Vorige colleges lang weinig gedaan

Er zijn verschillende oorzaken: zowel landelijk, als provinciaal als lokaal. Landelijk is er te weinig sturing op volkshuisvesting en een tekort aan sociale huurwoningen. Door de crisis van 2008 is veel kennis en expertise vertrokken: zowel bij de gemeente als bij de bouw zelf. Daardoor duurt alles langer. De provincie Utrecht is bovendien streng: IJsselstein mag niet buiten de rode contouren bouwen. Daar kun je verandering in brengen, maar daar moet je je best voor doen. En dat is niet gebeurd. Lokaal hebben de vorige coalities in IJsselstein weinig gedaan om meer ruimte te krijgen van de provincie. Ze wilden niet grootschalig bouwen. Na Zenderpark vonden ze het wel genoeg. En door de ontvlechting met Montfoort en politiek gedoe keerde het bestuur van IJsselstein naar binnen.

Inmiddels is er een andere wind gaan waaien. Alle partijen hebben vorig jaar de woonvisie ondersteund: om IJsselstein vitaal te houden moeten er 2500 woningen bij. We moeten van de provincie eerst alle mogelijkheden binnen de stad hebben benut: denk dan aan de Randdijk, het Podium of het terrein rond De Baanbreker. De inschatting is dat dit ongeveer 800 woningen binnen de stad kan opleveren. De rest moet buiten de stad. Daarom ligt er ook een ruwe schets voor woningbouw aan de Zuidkant van IJsselstein waar een goede aansluiting met de rijksweg mogelijk is. Met die schets gaat de wethouder met zijn ambtenaren naar de provincie om daar te laten zien dat het voor IJsselstein hard nodig is dat er woningen komen en we het voor elkaar te krijgen dat het mag. Het kost veel tijd en inzet om dat voor elkaar te krijgen. Tijd die we niet ook nog willen moeten inzetten voor tijdelijke woningen.

Vliegende brigade

We hebben dus eigenlijk handen en geld te kort. De ChristenUnie is dan ook voor dat we kijken of we bij de provincie extra ondersteuning kunnen krijgen. In Zuid-Holland kennen ze de vliegende brigade: gemeente en provincie werken samen om bouwplannen sneller te realiseren. Snel, gericht en met maatwerk helpt de vliegende brigade concrete knelpunten op te lossen. Als dan blijkt dat meer tijdelijke woningen helpen om de woningnood structureel op te lossen en permanente woningbouw niet in de weg zitten, zijn wij voor.