2,5 jaar raadsperiode, wat hebben we bereikt?

Jasje ChristenUnie logo campagnewoensdag 04 november 2020 16:53

In maart 2018 waren de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Toen is Els Kooij weer gestart als raadslid en Christiaan Boiten en Robert Pape als fractiemedewerkers. Nu, 2,5 jaar later, is een mooi moment om Els en Robert te vragen om terug te blikken én vooruit te kijken naar de komende anderhalf jaar van deze raadsperiode.

Els, kan je drie punten aangeven die de ChristenUnie IJsselstein de afgelopen jaren heeft bereikt en waar je trots op bent?

Trots ben ik op het feit dat we als kleine partij een goede positie hebben in de raad: we worden gewaardeerd voor de wijze waarop we ons opstellen - met kennis van zaken, verbindend en eerlijk. Concreet ben ik trots op ons idee om in het Fulcodossier het college opdracht te geven om voor een tussenjaar te  gaan en te zoeken naar een gezamenlijke oplossing. Hoewel het niet fraai is geëindigd ben ik ervan overtuigd dat door onze inbreng ergere escalatie is voorkomen. Ook ben ik trots dat we met de inzet van Christiaan de rookvrije generatie en rookvrij sporten op de agenda hebben gekregen. En ik ben blij dat er dankzij de ChristenUnie aandacht is voor het bouwen aan goede relaties en ouderschap.

Robert, hoe heb jij de afgelopen jaren ervaren en wat staat je het meeste bij?

De afgelopen jaren hebben we als fractie bijzonder goed samengewerkt. De lijntjes zijn kort, we hebben aan ‘halve woorden’ genoeg en dat werkt erg prettig! Christiaan, Els en Harry zijn allemaal goed op hoogte wat er binnen en buiten ‘hun’ thema’s speelt en dat zorgt ervoor dat we altijd goede inhoudelijke discussies met elkaar kunnen hebben. Tegelijkertijd vinden we elkaar altijd snel in onze ChristenUnie-uitgangspunten. Politiek inhoudelijk heeft IJsselstein de afgelopen jaren wel een beetje op slot gezeten. Heel veel tijd, aandacht en geld is gaan zitten in het losmaken van de ambtelijke organisatie van Montfoort en veel ‘golven’ in de geldstroom vanuit Den Haag (helemaal sinds Covid 19) maken het lastig om ruimte te maken voor nieuw beleid. We hopen dat dat het laatste stuk van deze raadsperiode en daarna wel gaat veranderen!

Els, waar kijk jij naar uit de komende 1,5 jaar?

Ik zie de komende jaren uit naar de plannen voor woningbouw en nieuwe energiebronnen. Beide zijn hard nodig in de stad en in de regio. Ik wil me er hard voor maken dat we als overheid weer onze rol gaan pakken en zorgen voor betaalbare huisvesting, of het nu huur ia of koop. De markt is hier echt doorgeschoten en kan het niet alleen bijsturen. Overigens moeten we dit samen met de provincie en de landelijke overheid doen. Daarom ben ik ook blij dat we daar mee aan het stuur zitten.

En tot slot zie ik uit naar nieuwe mensen voor onze fractie. We hebben een geweldige ploeg, maar zijn te klein om het vol te houden. Met meer mensen kunnen we gewoon meer doen en voor elkaar krijgen. Dus schroom niet en kom erbij.

Tot slot, Robert: heb je nog een tip voor mensen die erover nadenken om ook actief te worden voor de lokale ChristenUnie?

Gewoon doen! Het hoeft echt geen dagtaak te zijn, maar je komt op een hele leuke manier ‘anders’ in je stad te wonen. Je weet wat er speelt, je kunt er zelf invloed op uitoefenen en leert heel veel mensen kennen. Nadenken over een betere wereld om ons heen geeft echt energie! Ook is het een mooie ingang voor goede gesprekken met mensen, ook over ons christen-zijn. En dat is buiten de kerk niet zo vanzelfsprekend!