Kop uit het zand (Begroting 2021)

Nieuwe Euro bankbiljetten.jpgmaandag 23 november 2020 21:31

Op 5 november stond de begroting van 2021 op de agenda. De ChristenUnie heeft tegengestemd. De begroting geeft voor ons niet realistisch weer waar we staan. De gemeente is te optimistisch en schuift de rekening door naar de toekomst. En dat moet stoppen. Tijd om de kop uit het zand te steken.

Op papier zag het er mooi uit. IJsselstein draait nog wel verlies dit jaar en volgend jaar, maar de jaren daarna kleurden de resultaten groen. Het college presenteerde trots dat het nu eindelijk de tijd was om de ambities van het college te realiseren.

Dan de praktijk: de buffers om loon- en prijsstijgingen op te vangen zijn weggehaald, de buffer voor algemene risico’s en schommelingen in wat de gemeente van het rijk krijgt is weg: we hebben geen potje meer achter de hand. En een spaarpotje voor ontwikkelingen die nog op ons af gaan komen zoals de overgang naar groene energie en het veranderen van de omgevingswet is leeggemaakt en er is ook geen geld opzij gezet om de plannen voor verkeer uit te voeren. En de wens om te besparen op jeugdzorg, ouderenzorg, Fulco, museum IJsselstein is nog niet gerealiseerd, maar al wel vast ingeboekt.

Kortom: de cijfers zijn groen op papier. In de praktijk weten we nu al dat ze weer rood gaan kleuren.

Dat bleek ook: terwijl de inkt van deze begroting nog nat was, heeft het rijk laten weten dat we veel minder geld gaan krijgen. De cijfers voor de komende vijf jaar kleuren rood. Er komen daarom bezuinigingsvoorstellen aan.  De ChristenUnie zei het vorig jaar al: we hebben ruimte nodig om nieuwe ontwikkelingen in gang te zetten.

In onzekere tijden vallen we terug op onze waarden, waaronder dienstbaarheid en verantwoordelijkheid.

Het is de tijd om verantwoordelijkheid te nemen. We redden het niet langer. Zijn we bereid om politiek pijn te lijden en gemaakte keuzes opnieuw tegen het licht te houden? Want er zijn in opdracht van een meerderheid in deze raad keuzes gemaakt door dit college waardoor we voor zoiets onvermijdelijks en cruciaals als de energietransitie geen geld meer hebben. Dan denkt de ChristenUnie aan de wijziging in parkeerbeleid (die kost 350 duizend euro per jaar), maar meer dan dat aan het leidende principe dat de VVD en LDIJ aan dit college heeft meegegeven: dat het een kerntaak van de overheid is om de lasten laag te houden.

Al bij het aantreden van dit college heeft ChristenUnie aangegeven is dat we het politiek oneens zijn met deze opvatting. Het is niet de kerntaak van de overheid om de lasten laag te houden, maar om de publieke dienstverlening en voorzieningen op peil te houden. We kunnen niet nog meer bezuinigen op de zorg of op het openbaar groen. Het is al verschraald. We hebben daarom gevraagd of het college bereid is om komend half jaar niet alleen met besparingsvoorstellen te komen, maar ook de scenario’s mee te geven wat het verhogen van de lokale belastingen voor effect heeft. Het college heeft toegezegd dit mee te wegen. Geen leuke boodschap, wel noodzakelijk. Het is tijd om de kop uit het zand te steken.