Raadsvoorstel met een luchtje (Rioolheffing)

Polder en molens van boven.jpgdonderdag 28 januari 2021 21:21

Om uitvoering eenvoudiger te maken heeft het college voorgesteld de rioolheffing niet meer te baseren op basis van (water)gebruik, maar op basis 1- of meerpersoonshuishouden. En daar zit een luchtje aan.

Het gebruik van het riool wordt maar door een klein deel bepaald door het water wat uit onze kraan komt. Een veel grotere invloed daarop is bijvoorbeeld gewoon regen. Op zich is koppeling met het watergebruik dus niet perse logisch.

Alleen, de aanleiding van dit voorstel is vooral ingegeven om de inning van de belasting eenvoudiger te maken voor Belasting Samenwerking Rivierenland (BSR). De rest van de argumenten lijkt er bij gezocht te zijn. En dit terwijl de gevolgen voor IJsselsteinse gezinnen groot kunnen zijn. Met dit voorstel betaald een stel 'op een flatje' straks meer dan heb dubbele (294 euro per jaar) van iemand alleen in een vrijstaand huis. Dit klinkt als een uitzondering, maar een kleine steekproef in onze eigen omgeving resulteerde er al in dat een verdubbeling van rioolheffing, die nu op het watergebruik is gebaseerd, geen uitzondering is. Natuurlijk zijn er ook mensen die hiermee minder gaan betalen, maar een extra kostenpost van zo'n 150 euro is niet voor iedereen zomaar op te brengen. De prikkel om zuinig met water om te gaan (bijvoorbeeld ook om de tuin te sproeien) verdwijnt hier daarmee ook.

Ondanks herhaaldeijke vragen om juist deze impact inzichtelijk te maken is deze er niet gekomen. Om deze reden hebben we een amendement ingediend om de oude systematiek te laten bestaan (zie het gekoppelde document hieronder). Ondanks brede steun van de voltallige oppositie hebben LDIJ en VVD er toch voor gekozen om deze forse verschuiving, zonder de impact daarvan inzichtelijk te hebben, toch te steunen. En heeft het amendement het helaas niet gehaald.

Voor ons een reden om niet in te kunnen stemmen met dit voorstel. Als ChristenUnie zullen wij ons altijd blijven inzetten voor een goede afweging en geen onnodige lastenverzwaringen!

20210128 Amendement Rioolheffing 2021.pdf45,9 kBapplication/pdfdownload