Kort verslag van de gemeenteraadsvergadering

Christiaan Debat.jpgdonderdag 07 juli 2022 23:00

Het is de eerste vergadering na de presentatie van het coalitie-akkoord door de drie partijen die samen het nieuwe college vormen: LDIJ, VVD en CDA. Op 23 juni zijn de nieuwe wethouders al geïnstalleerd.

Alle zeven fracties in de raad krijgen de tijd voor een reflectie op het coalitie-akkoord. De coalitiepartijen krijgen vanuit de raad regelmatige interrupties. Alle oppositie partijen hebben een fractievoorzitter die tijdens deze raad voor het eerst hun speech houden, wat leidt tot mooie bevlogen toespraken.

Vanuit de ChristenUnie mocht ik het hebben over de bloei van de stad. Een beeld wat vervolgens door een andere partij beeldend werd overgenomen door te vragen welke plannen van deze coalitie lijken of bloemzaadjes die in goede grond zijn beland en welke plannen op rotsachtige bodem te lijken belanden.

Concreet vindt de ChristenUnie dat de plannen voor woningbouw goed zijn, maar dat bouwen in het Kromme IJsselgebied alleen kan onder strikte voorwaarden, die door de raad zelf in de omgevingsvisie zijn benoemd.

Wat betreft het thema duurzaamheid lijkt elke ambitie te ontbreken bij de nieuwe coalitie, ondanks dat de urgentie voor veel mensen pijnlijk voelbaar wordt in de komende jaren.

Bij het thema participatie vraagt de ChristenUnie aandacht voor de intentie van de coalitie. Wil men eigenlijk wel echt naar inwoners luisteren, zonder vooraf de uitkomst al vast te hebben staan.

Bij het thema zelfstandigheid van IJsselstein, steunt de ChristenUnie de koers van zelfstandigheid, maar daarvoor is goede samenwerking in de regio een randvoorwaarde. Het met de rug naar de regio gaan staan door scherp op de meerwaarde van samenwerkingen te gaan sturen is geen vruchtbare bodem voor de noodzakelijke samenwerking in onze regio.

De rest van de vergadering werd vooral gevuld met hamerstukken voor allerlei functies die benoemd moeten worden bij de start van een nieuw college.

Namens ChristenUnie IJsselstein

Christiaan Boiten