Tijdelijke woningen Noord-IJsseldijk (Raad 9 maart)

Noord IJsseldijk.jpgdinsdag 14 maart 2023 20:19

De raadsvergadering van donderdag 9 maart stond in het teken van het plan van Cazas voor de realisatie van 100 tijdelijke woningen aan de Noord-IJseldijk, net buiten de bebouwde kom naast het IJVO terrein. Dit plan sluit aan bij onze eigen ambitie op woningen voor starters uit ons verkiezingsprogramma.

Dit plan is onderdeel van de regiodeal Utrecht tijdelijk wonen, dat Utrechtse gemeenten met provincie en Rijk hebben gesloten in december 2022. De gemeente zet zich er voorin om dit plan mogelijk te maken, samen met provincie en Rijk.

De ChristenUnie trapte het debat af met drie vooraf ingediende mondelinge vragen. Welke alternatieve locaties zijn onderzocht? Hoe komt gemeente tegemoet aan bezwaren van omwonenden met betrekking tot de verkeersveiligheid en kunnen er harde toezeggingen gedaan worden voor specifieke doelgroepen (zoals jongeren)?

In het debat dat volgde bleken alle partijen voorstander van het realiseren van tijdelijke woningen, vooral vanwege jongeren die anders in IJsselstein geen woonruimte kunnen krijgen en voor de speciale doelgroepen, zoals mensen met een zorgbehoefte.

Maar kun je als gemeente afdwingen dat er alleen voor jongeren gebouwd gaat worden? De wethouder was duidelijk. Dat kan de gemeente op dit moment niet, maar het plan bevat voor twee-derde deel studio’s die door 1 persoon bewoond gaan worden. Ideale woningen voor starters en dat zijn meestal jongeren. Wel wil de wethouder in overleg treden met de woningbouwcorporatie om te kijken wat er mogelijk is om jongeren voorrang te geven.

Een tweede belangrijk punt dat de fracties inbrachten was de verkeerveiligheid. Dit punt was door omwonende ingebracht in de commissievergadering voorafgaand aan de raadsvergadering. Men maakt zich grote zorgen over de toenemende verkeersdrukte en de veiligheid voor de bewoners, wandelaars en fietsers op de Noord-IJsseldijk.

De wethouder gaf eerlijk toe dat de verkeersveiligheid al eerder als zorgpunt naar voren is gekomen, maar dat maatregelen oorspronkelijk pas in 2026 geprioriteerd stonden. Met de komst van 100 tijdelijke woningen worden de maatregelen vervroegd en tegelijk met de realisatie van de woningen, zullen de nodige maatregelen genomen worden. Hiervoor wordt een verkeerskundig onderzoek uitgevoerd dat de benodigde maatregelen in kaart brengt.

Met deze toezeggingen kon de raad leven en een ruime meerderheid gaf het college daarna een verklaring van geen bezwaar voor het verstrekken van een omgevingsvergunning voor de realisatie van de tijdelijke woningen.