De kop is eraf (1e raadsvergadering)!

Foto overhandiging verkiezingsprogramma CU 2022.JPGmaandag 16 mei 2022 19:11

De nieuwe gemeenteraad werd op 30 maart geïnstalleerd en is inmiddels al weer zes weken aan de slag. Terwijl drie partijen (LDIJ, VVD en CDA) in gesprek zijn om tot een coalitie akkoord te komen, is de gemeenteraad bezig met een inwerkprogramma. Hierin wordt veel informatie gedeeld. Hoe werkt de lokale politiek? Welke instrumenten heb je als raadslid tot je beschikking? Hoe kom je aan je informatie? Er is ook tijd voor onderlinge kennismaking.

Op donderdag 12 mei is de eerste echte raadsvergadering. In afwachting van een nieuwe coalitie en college, is er een overzichtelijke agenda. Maar niet alle partijen willen afwachten. Een lege agenda is ook een kans om alvast een aantal punten onder de aandacht te brengen.

De meeste raadsleden komen mooi op tijd binnen. Dat geeft de mogelijkheid om nog even koffie te drinken en eventuele gasten welkom te heten. Gezien de beperkte agenda van deze avond is het logisch de gasten veel ruimte hebben op de publieke tribune. De voorzitter burgermeester van Domburg opent de vergadering. Met uitzondering van dhr Foekema (LDIJ) zijn alle raadsleden aanwezig.

Voor drie mensen is deze avond speciaal. Zij worden geïnstalleerd als commissielid en mogen daardoor namens hun fractie meedoen aan de commissievergaderingen. Het zijn mw Bijlsma van de ChristenUnie, mw Oskam van het CDA en dhr Potjtewijd van D66.

We benoemen vandaag ook raadsrapporteurs voor de verschillende gemeenschappelijke regelingen, zoals de VRU, GGDrU, RMN, ODRU, WerkwIJSS, WIL en U10/U16. Er is wel behoefte om deze rol nog eens goed te evalueren.

Ook zijn er mondelinge vragen van CDA en GroenLinks over een verdwenen voetpad; de wethouder kan gelukkig uitleg geven. En er wordt een korte update gegeven door de partijen die onderhandelen over een nieuwe coalitie: er is geen nieuws te melden.

De ChristenUnie dient samen met PvdA, GroenLinks en D66 een motie in vanwege de door hen ervaren gebrekkige informatie en communicatie rondom het gebiedsperspectief voor het Kromme IJsselgebied. Iedereen is het erover eens dat informatievoorziening belangrijk is, maar de motie wordt verworpen met 10 stemmen voor en 12 tegen.

De kop is eraf!

TitelBestandsgrootteMIME-type
20220512 Motie Informatievoorziening raad nav Kromme IJssel Park.pdf120,5 kBapplication/pdfdownload