Waarom staan er straks nog twee schoolgebouwen aan de Touwlaan?

Touwladder.jpgvrijdag 23 maart 2018 12:20

In maart 2018 lag er een raadsvoorstel om ook de Touwladder in het nieuwe schoolgebouw te stoppen. De ChristenUnie was voor. Waarom is dat toch niet gelukt?

De ChristenUnie was voor omdat we trouw wilden blijven aan de afspraken van de gemeente met de Touwladder. De Touwladder was als een van de eerste partners betrokken bij de ontwikkeling van de MFA aan de Touwlaan. Zij waren vanaf de start beoogd deelnemer.

De ChristenUnie heeft bovendien sympathie voor het principe dat we met elkaar als raad hebben afgesproken dat we zoveel mogelijk proberen om zo veel mogelijk onderwijssoorten op wijkniveau willen kunnen aanbieden: zowel bijzonder als openbaar onderwijs.

De ChristenUnie was ook niet zomaar voorstemmen. Want er zijn steeds minder kinderen in IJsselstein en dus minder scholen nodig. Stichting Robijn heeft daarom eerst zijn best gedaan om de Touwladder en de Trekvogel te laten fuseren. En dat is niet gelukt. De medezeggenschapsraad van de school stemde er niet mee in en daarom is het blijven steken op een fusie op papier met twee gebouwen. En daar kunnen we als gemeente niks aan doen. Een tweede punt: de uitbreiding van de nieuwe school met de Touwladder kost veel geld, meer geld dan we hadden gereserveerd.

Toch waren wij voor, omdat met de verhuizing van De Touwladder een locatie vrijkwam om er bijvoorbeeld woningen te gaan bouwen, woningen die we hard nodig hebben en met nieuwbouw voor de Touwladder konden ze ook weer lange tijd vooruit in een nieuwe omgeving die past bij de eisen van de tijd (schoon, gezond, fris en op de moderne onderwijstechnieken toegesneden).

Omdat we niet voor leegstand wilden bouwen hebben we voorgesteld dat we minder vierkante meters zouden bouwen. En daarmee deden we recht aan het principe van zuinig omspringen met geld en niet bouwen voor leegstand, komt er grond voor woningen vrij en staat er een duurzame school.

Helaas konden we daar op 1 stem na geen meerderheid voor krijgen. De meerderheid van de raad wilde geen geld uitgeven omdat ze dat zagen als een beloning voor de medezeggenschapsraad van De Trekvogel. Een onterecht argument wat de ChristenUnie betreft en een gemiste kans met verlies voor De Touwladder en verlies aan ruimte voor woningen.