Herziening minimabeleid

Armoededonderdag 04 april 2024 21:22

Op 4 april was een gemeenteraadsvergadering. Op de agenda stonden ter bespreken twee belangrijke stukken. De verlening van het koersdocument sociaal domein had een formaliteit moeten zijn, maar leverde discussie op omdat het actualiseren van dit beleidsdocument langer duurt dan vooraf verwacht. Nu is de toezegging dat dit in 2025 gaat gebeuren.

Daarnaast stond het minimabeleid 2024-2028 op de agenda. Hieronder de volledige tekst van de bijdrage vanuit de ChristenUnie.

Wie een arme onderdrukt, beledigt zijn Schepper zegt het bijbelboek Spreuken.

Wie naar een behoeftige omziet, brengt de Schepper eer.

Maar is dit omzien naar minima alleen een gunst? Of is het ook rechtvaardig?

Hetzelfde boek spreuken zegt: Een rechtvaardige erkent de rechten van de armen.

Eigenlijk is dit al een veel oudere notie, die terug te vinden is in de Joodse wetten. Namelijk dat mensen in een kwetsbare positie recht hebben op ondersteuning vanuit de samenleving.

Vandaag bespreken we het nieuwe minimabeleid van de gemeente IJsselstein.

En die oude woorden blijken nog steeds actueel. Ook wij willen recht doen aan onze inwoners die om verschillende redenen tijdelijk of structureel niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

En omdat het om nieuw beleid gaat is het goed om dat beleid ook als raad vast te stellen. De uitvoeringsagenda is wat ons betreft geen onderwerp van besluitvorming in de gemeenteraad, maar aan het college om vast te stellen. Toch geeft de uitvoeringsagenda wel concreet inzicht in de nadruk die we leggen op preventie en het realiseren van het kadernotavoorstel dat we in 2023 samen met PvdA indienden naar de 1-loket-gedachte…

Door het beleid op schrift te stellen zijn we als gemeente aanspreekbaar op dit beleid, net zoals we aanspreekbaar zijn op alle afzonderlijke regelingen die we eerder hebben vastgesteld.

Wat wij mooi vinden aan het voorliggende beleid is dat we erkennen dat alle inwoners van IJsselstein gelijkwaardig of evenwaardig zijn en daarmee staan we als mensen altijd naast elkaar, maar dat we soms van mensen in een kwetsbare positie niet altijd dezelfde mate van zelfredzaamheid (zowel analoog als digitaal) kunnen verlangen die we in het verleden van iedereen verlangden. We zien inmiddels in dat dit mensen onnodig op extra achterstand zet, waardoor het volwaardig meedoen in de samenleving juist lastiger wordt in plaats van eenvoudiger.

Wij vinden dat inkomensbeleid primair een taak is van de landelijke overheid waarbij gemeenten lokale accenten aanbrengen en in de uitvoering aansluiten bij de leefwereld van hun inwoners. Daarom zijn we blij dat de 1-loketgedachte zo doorgevoerd wordt dat inwoners zowel geholpen worden richting landelijke als lokale regelingen. Onderzoek van het CPB toont aan dat hierin nog veel verbetering mogelijk is en tegelijk is er bij sommige mensen angst ontstaan voor een overheid die achteraf geld komt terugvragen en houdt dat mensen tegen. Hoe zorgen we voor herstel van vertrouwen, zodat inwoners gebruik maken van regelingen die voor hen bedoeld zijn? Kan de gemeente hierin niet een bescherming bieden aan mensen die te goeder trouw (samen met de adviseur) de gegevens hebben ingevuld voor een landelijke regeling?

We zijn blij dat in de totstandkoming van dit nieuwe beleid de PSIJ een actieve adviesrol heeft genomen.

We zien uit naar de invulling van de sturing & monitoring per actie uit de uitvoeringsagenda. Daarmee geven we ook invulling aan de adviezen van de Rekenkamer uit 2021.

Dit beleid ontslaat niemand ervan ook naar elkaar om te blijven zien. Het biedt een basis, een fundament, een stuk zekerheid. We zijn onderweg, maar gaan er nooit komen zonder de onderlinge betrokkenheid van mensen in IJsselstein. Mensen kunnen het verschil maken door de aandacht en de liefde te geven die ons minimabeleid nooit kan geven. Of dat nu is als vrijwilliger voor de voedselbank, voor stichting leergeld, voor een diaconie van de plaatselijke kerk, voor Vluchtelingenwerk, voor welzijnsorganisatie Pulse…

Dan komt alles samen. En komt alles terecht.

De bijdrage is terug te luisteren als onderdeel van de vergadering (start op 1 uur 55)