Mensenhandel in IJsselstein

Mensenhandel prostitutie.jpgdonderdag 19 september 2024 20:37

Voor het eerst stelt IJsselstein een beleid op om mensenhandel tegen te gaan (https://ijsselstein.raadsinformatie.nl/document/14459456/1/Beleid+mensenhandel+definitief+%281%29__206911__). Wij hebben hier de volgende bijdrage over geleverd in de commissievergadering.

Mensenhandel, dwang en uitbuiting zijn aan de orde van de dag in Nederland. Een onverteerbaar onrecht. Jaarlijks gaat het naar schatting om circa 5000 mensen, waarvan het merendeel onzichtbaar blijft. Daar zijn bovendien veel minderjarigen bij. (Het gaat onder andere om seksuele uitbuiting, gedwongen arbeid of criminele chantage. Kinderen worden gedwongen om drugskoerier te zijn, vrouwen en mannen belanden in de prostitutie of er is sprake van arbeidsuitbuiting.). Dat raakt ons in het bijzonder omdat wij geloven dat mensen door God zijn gemaakt en bedoeld om in vrijheid te leven, niet in systemen van gevangenschap, slavernij en uitbuiting. Deze moderne slavernij moet stoppen.

Toch lijkt dit in de getallen niet zo vaak voor te komen in IJsselstein

• Ogenschijnlijk geen arbeidsuitbuiting?
  • in 3 jaar 2 registraties van sexuele uitbuiting
  • in 5 jaar 7 registraties van thuisprostitutie
  • 50 meldingen mbt verkrachting, verspreiden van beeldmateriaal (ook in periode van 3 jaar?)

.. maar om te benadrukken; het betreft hier vaak minderjarigen en kwetsbare mensen.

Veel beleid op dit terrein is uiteraard landelijk (Nordic model, leeftijdsgrenzen, strafrechtelijke aanpak(baarheid), digitale opsporing), maar wat kunnen wij hier lokaal wel doen?

Het beleid dat nu wordt voorgesteld komt neer op; bewustwording, verlagen drempel melden, begeleiden naar hulp. Maar.. alleen signaalgericht. En daar begint het uiteraard.

Wat kunnen wij daar in IJsselstein aan doen?

• Scholen worden wel als ‘overige partners’ genoemd, maar aangezien het vaak minderjarigen lijkt me dat zij een prominentere rol (kunnen) spelen. Bij sexuele uitbuiting meestal 10-14 jaar (https://www.nji.nl/seksuele-uitbuiting/risicoprofiel-slachtoffers)! Over loverboys/pooiers lijkt de laatste wat minder te doen te zijn in de media. Is hierover voldoende contact met de scholen, en hebben zij hier zicht op?
  • Dezelfde vraag als het gaat om bijvoorbeeld arbiedsuitbuiting. In hoeverre is hier contact over met ondernemers en ondernemersverenigingen (of komt dat in het beleid mbt Arbeidsmigranten wat dit jaar komt)?

En daarmee de belangrijkste vraag; heeft het college met dit beleidsstuk voldoende middelen in handen om zowel de signalering te maximaliseren als de lijn naar hulpverlening en aangifte te verkorten?

Nogmaals; Voor mensenhandel, in welke vorm dan ook, is in IJsselstein geen plaats. Deze moderne slavernij moet stoppen.

Tijdens de behandeling kon onvoldoende antwoord worden gegeven op de vragen die zo raken aan de essentie van dit voorstel. De commissie heeft voorgesteld dit stuk de volgende cyclus opnieuw te bespreken, wanneer voldoende toelichting gegeven kan worden.