Betaald parkeren ((extra) Raad 14 mei 2009)
Een extra raadsvergadering voor het vaststellen van de parkeerexploitatie, om de vooruitgang van ‘plan Binnenstad’ zo min mogelijk te vertragen.
Parkeerexploitatie
Al bij de update van de parkeerexploitatie in 2007 hebben wij onze bezorgheid uitgesproken over de daar geraamde opbrengsten. Resultaten van al in de vorige exploitatie opgenomen parkeervoorzieningen werden sterk naar beneden bijgesteld ten opzichte van de update in 2006. Een aantal nieuwe werden toegevoegd, met grote positieve resultaten, waardoor het totaalresultaat minder leek tegen te vallen.
Op veel plaatsen in andere gemeenten waar betaald parkeren wordt ingevoerd door middel van parkeergarages, laat de praktijk vaak een negatief resultaat zien. Hierom pleitten we er in 2007 al voor, om voor de parkeerexploitatie een buffer in het leven te roepen waar (een deel van) de opbrengsten zou worden geparkeerd om een aantal jaar aan te kijken hoe het resultaat zich daadwerkelijk zou ontwikkelen. Toen was wethouder Doesburg hier positief over en heeft ook aangegeven om dit in nieuwe voorstellen mee te nemen. In het stuk waar we het nu over hebben, is dat niets van terug te vinden. Ook geen reden om het niet doen.
Vanwege de grootte van de plannen, die 40 jaar lopen, met een (geraamd) totaalresultaat van meer dan 20 miljoen euro, en het krediet dat wordt gevraagd voor parkeergarage Isselwaerde (8 miljoen), moeten we hier uiterst zorgvuldig mee om gaan. Als de opbrengsten hiervan tegenvallen, staan veel plannen in de stad op losse schroeven. De wethouder gaf aan dat de plannen jaarlijks bekeken en waar nodig aangepast worden. Dat is natuurlijk goed, maar ging wat ons betreft niet ver genoeg als financieel zorgvuldig beleid. Hierom heeft de ChristenUnie met D66, BBIJ, LDIJ en het CDA een motie ingediend om alsnog voor een buffer te pleiten (zie hieronder). Helaas vond de coalitie (PvdA, VVD en Groenlinks) dit niet nodig, en heeft het voorstel het dus niet gehaald.
Betaald parkeren
De parkeerexploitatie is eigenlijk de financieel-technische kant van betaald parkeren, dat we in de komende jaren in IJsselstein gaan invoeren. Over het hoe en wat van blauwe zones en de invoering zelf gingen we het volgens de planning als raad niet meer hebben. Aangezien het nogal een gevoelig onderwerp is, vindt de ChristenUnie het belangrijk dat we het hier toch nog een keer over kunnen hebben. Onder andere willen we dan kijken naar
- Hoe wordt er omgegaan met bezwaren van omwonenden (en dan niet het formele traject), maar vooral in communicatie?
- Hoe wordt er gegarandeerd dat de binnenstad bereikbaar blijft voor minder valide mensen (ouderen, gehandicapten), voor bijvoorbeeld centrum- of kerkbezoek?
Ook hiervoor heeft de ChristenUnie met D66 een motie voorbereid, die ook medeondertekend is door de BBIJ, LDIJ en het CDA. Zie hieronder.
Alhoewel ook dit voorstel voor de coalitie niet nodig was, heeft wethouder Lappee een notitie toegezegd, waar we het als raad alsnog over gaan hebben. Hier wordt specifiek aandacht besteed aan bovenstaande punten. Inhoudelijk gaan we het hier dus alsnog over hebben!
Namens de fractie van de ChristenUnie
Robert Pape
robert@ijsselstein.christenunie.nl
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
200905 Motie Betaald Parkeren | 64,7 kB | application/pdf | ||
200905 Motie Buffer Parkeerexploitatie - 3 | 86,2 kB | application/pdf |