« Terug

Zakelijk, pragmatisch, realistisch.. en een tikkeltje kortzichtig (Raad 7 oktober)

vrijdag 08 oktober 2010 20:13

Collegeprogramma 2010-2014

 

In dit collegeprogramma worden gelukkig veel goede punten genoemd, maar de echte keuzes worden hier niet gemaakt. De pijnpunten zijn dus nog heel wat minder duidelijk. In de algemene uitgangspunten verwoord het college al dat er in het programma geen concrete plannen, data en gevolgen genoemd worden (al hoewel er wel heel wat beleidsplannen genoemd worden). Dit is een politiek handige uitspraak, want daardoor is het financiele uitgangspunt’dit collegeprogramma is in essentie budgettair neutraal’, ondanks een klein aantal ‘hints’ in bepaalde richtingen (investeren in veiligheid, kostendekkende dienstverlening en producten en collectievere WMO-voorzieningen) niet echt te toetsen.

De ‘afwachtende’ houding van het college ten opzichte van project keuzes maken maakt het voor ons als raad nu lastig om echt inhoudelijk de discussie aan te gaan met het college. Dit houden we dus nog te goed. Wel hebben wij op dit moment een aantal vragen en opmerkingen die we het college graag willen meegeven en stellen. 

In algemene zin zijn wij er nog niet gerust op dat de ‘zakelijke, pragmatische en realistische’ aanpak van het college in bepaalde gevallen er niet voor gaat zorgen dat we onszelf in de vingers snijden.

Visie op de sociale beleidstaak

De visie van het college op de sociale beleidstaak is kort samengevat; ‘Eigen kracht, hulp van directe sociale omgeving en middenveld (gemeente faciliteert) en tenslotte, wanneer er geen andere mogelijkheden zijn en mensen voor lange tijd niet in staat zijn voor zichzelf te zorgen, moet de gemeente zich garant stellen als de ultieme toeverlaat. De overheid is daarmee het schild van de zwakken.’ Uitganspunten an sich steunen we, maar het zal wellicht wringen als we concreet moeten kiezen. Hiernaast; het kasteel van IJsselstein was niet alleen in fysieke zin een ‘schild voor de zwakken’, maar er ging ook een preventieve werking van uit. Alhoewel er in de rest van het programma her en der wel preventieve maatregelen genoemd worden, missen we die in deze visie. Willen we als lokale overheid altijd ‘achter de feiten aan’ lopen? Als het kalf verdronken is, dempt men de put?

Openbare orde en veiligheid

Stevig stuk, maar alle maatregelen die genomen worden zijn nogal repressief van aard. Wil het college ook hier achter de feiten aanlopen? Door persoonsgerichte aanpak tegen overlast en criminaliteit wil het college ‘op integrale wijze’ het alcohol- en drugsgebruik bij jongeren terugdringen. Is het vaak niet precies andersom? Alcohol- en drugsgebruik veroorzaken overlast en criminaliteit? Hoe ziet het college deze verhouding?

Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu

‘Het college wil de rode contouren handhaven. Wij zetten in op behoud en verbetering van de bestaande kwaliteit van het stedelijk gebied, inbreidingslocaties en herstructuringsopgaven’. Hoe verhoudt zich dit met de prestatieafspraken? De meeste mensen zullen het volbouwen van inbreidingslocaties bijna automatisch als achteruitgang van de kwaliteit van het stedelijk gebied zien?

De ChristenUnie is ook benieuwd naar de initiatieven op het gebied van duurzame energie. In 2012 kopen wij 50% van onze producten en diensten duurzaam in. Is dit het eindpunt? Is er ook een doel aan het eind van de collegeperiode?

Het college stelt dat 'Rijnenburg kan zorgen voor vergroot draagvlak van de IJsselsteinse voorzieningen’. Kan het college hier voorbeelden van noemen, naast detailhandel? Voor funshoppen in de binnenstad geldt dat het stadje niet het stadje blijft als er 50% meer mensen komen. Wij zouden het jammer vinden als we er achteraf achter komen dat we IJsselstein vooral goed bereikbaar hebben gemaakt voor Rijnenburg maar door de toegenomen drukte onze stad zelf ontvluchten. Dit is ook een geluid wat we in de stad zelf regelmatig horen.

Sociale zaken en werkgelegenheid

‘Wij leggen meer nadruk op preventie en het voorkomen van schulden. Inwoners hebben hierin een eigen verantwoordelijkehid om vroegtijdig in te grijpen bij dreigende schulden.’ Hoe denkt het college te gaan voorkomen dat mensen door ‘eigen verantwoordelijkheid’ schulden bij zichzelf voorkomen? Efficiente en bekende schuldhulpverlening is goed, maar eigenlijk al wel te laat.

Welzijn/sport

‘Wij willen met name investeren in die jongeren waar het goed mee gaat, zijn zijn een voorbeeld’. Waarom investeren in iets wat goed gaat? Wat voor investeringen denk het college aan?

Het college wil een actieve jeugd- of jongerenraad. Mogen wij eraan herinneren dat er een jeugdraad is, en dat een van hun moeites is dat ze laat, of zelf helemaal niet betrokken worden, ondanks dat dat wel steeds werd toegezegd? Gaat dit college dat veranderen?

Het college wil ook sport inzetten om overgewicht bij kinderen te voorkomen. Het helpt ongetwijfeld, maar is dit wederom niet een voorbeeld van ‘achter de feiten aanlopen’? Hoe ziet het college het sportplatform ten opzichte van de huidige sportraad?

Kunst en cultuur

De gebruiker betaald. Omdat dit zo expliciet genoemd staat de volgende vraag; ‘Heeft het college plannen om de subsidies op dit terrein helemaal af te schaffen?’ We missen een duidelijke uitspraak over het stadsmuseum, wat de portefeuillehouder in het cluster van 21 september wel beloofd heeft.

Hopelijk lukt het dit college om naast zakelijk, pragmatisch en realistisch ook vooruit te denken.

Wij wensen het college veel wijsheid en zegen toe bij het dagelijks bestuur van onze mooie stad.

Names de fractie van de ChristenUnie,

 

Robert Pape

Fractievoorzitter ChristenUnie IJsselstein

 

 

« Terug