Een besluit zonder argumenten; zondagopenstelling (Raad 4 juli)

family2vrijdag 05 juli 2013 20:36

Geen noodzaak, geen vraag, geen argumenten. Alleen onbeantwoorde bezwaren voor werknemers, (kleine) ondernemers en eigenlijk iedereen. Een redeloos besluit.

Voorzitter, graag verwijs ik u naar onze laatste bijdrage over ditzelfde onderwerp eind 2011 (22 december), en daar wil ik het graag bij laten (..).

Onzin natuurlijk. Maar ik zal ze niet in alle details herhalen. Tijdens die vergadering hebben we een aantal bezwaren van onze kant de revue laten passeren;

• Principele bezwaren; de zevende dag als rustdag van en voor God en als rustdag voor de mens
  • Wettelijke bezwaren; we kunnen vrijstelling verlenen, het hoeft nog steeds niet. Ook niet om rechtzaken te voorkomen
  • Economische bezwaren; ondanks dat dit gezochte argument vaak gebruikt wordt; extra koopzondagen leveren netto niets op. Ze gaan alleen ten koste van ondernemers die om welke reden dan ook niet mee doen
  • Sociale bezwaren voor medewerkers; op zondag werken is op papier op vrijwillige basis. Maar in 2011 hebben we al het onderzoek van de CNV dienstenbond aangehaald waaruit klip en klaar blijkt dat dit in de praktijk gewoon absoluut niet het geval is. Mensen worden gedwongen, ontslagen als ze niet willen en krijgen het gewoon opgelegd in nieuwe contracten. Weinig mensen die daar nee tegen kunnen zeggen (helemaal in deze tijden)
  • Sociale bezwaren voor kleine ondernemers; onderzoek van Deloitte heeft ook al duidelijk aangetoond dat ruimere zondagopenstelling ervoor zorgt dat grotere winkel(ketens) de kleinere lokale ondernemers verdrukken. En is dat nu juist niet wat onze stad ‘het stadje’ maakt? En staat dat juist niet haaks op het ‘wat willen we bereiken’ in het raadsvoorstel, namelijk een breed aanbod detailhandel? Begrijp me niet verkeerd, we zijn niet tegen een aantal aantrekkelijke winkels ‘van regionale ketens’ (aldus de wethouder), maar het moet wel echt wat toevoegen, en niet in de plaats komen van. Als dit bewaarheid wordt, is dat u, de partijen die hiermee instemmen, aan te rekenen.
  • Maatschappelijke bezwaren; De economische wetenschap en sommige politieke partijen hanteren als uitgangspunt 'hoe meer keuze hoe beter'. Ook een ruimere zondagopening zou de consumentenwelvaart verhogen. In toenemende mate wordt dit betwijfeld. Vanuit de psychologie wordt bovendien steeds duidelijker dat deze premissie niet te handhaven is en wordt aandacht gevraagd voor andere aspecten. Soms is het ook van belang om andere argumenten dan alleen de economische principes of belangen van ondernemers te laten prevaleren. Juist in de discussie over de zondagopening is het nodig om aandacht te vragen voor sociale waarden als gemeenschapzin en de menselijke maat (het aantal mensen met psychische klachten als stress en burn-outs neemt nog elk jaar toe!). De gemeenschappelijke vrije zondag kan een rustpunt zijn en tegenwicht bieden aan de toenemende economisering van de samenleving. Een gezinsdag, waarop mensen tijd voor elkaar en hun omgeving kunnen nemen. Een andere, door ondernemers vrij te bepalen dag zal nooit deze functie hebben. Daarom moeten we ons inziens de zondag koesteren als collectief rustpunt en sociale ontmoetingsdag.

Tijdens die discussie heb ik geen enkel goed tegenargument gehoord waarom deze bezwaren niet geldig zouden zijn of waarom deze volgens partijen niet opwegen tegen de voordelen.

Daarnaast heeft de eerdere analyse die het college heeft gemaakt al laten zien dat het niet zo is dat de hele stad hierom zit te springen. De inwoners niet, en ook de ondernemers niet. Er werden getallen genoemd van een 7-tal koopzondagen per jaar (dat is zelfs minder dan nu!).

Dus wie winnen wat met dit voorstel? ‘Iedereen’, want er is minder overheidsbemoeienis? Wij verwachten dat het vrijlaten, naast bovengenoemde argumenten, echt alleen maar onduidelijkheid zal opleveren. De enige motivatie die wij bespeuren is een soort principiele wens van met name de VVD en D66 om van huidige karakter van de zondag af te zijn, verpakt in vaak gezochte of dubieuze argumenten en blind voor de werkelijkheid. U begrijpt; wij kunnen en zullen dit voorstel niet steunen en roepen de raadsleden op deze afweging nog eens goed te maken. We vragen dus om hoofdelijke stemming.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl