Kadervoorstellen: samenwerken Lopikerwaard en Alle kinderen doen mee!

Spring in't Velddonderdag 18 april 2024 21:24

Op 18 april werd de jaarlijkse raadsconferentie gehouden. Tijdens deze vergadering hebben alle fracties de mogelijkheid om hun kaderstellende plannen voor het nieuwe begrotingsjaar in te dienen. Elke fractie mag een aantal plannen indienen.

Opnieuw kozen de partijen die samen een coalitie vormen om geen plannen in te dienen. Gelukkig zijn er ook andere partijen die wel gebruik maken van de mogelijkheid om tussentijds met nieuwe plannen te komen. Soms klein en nauwelijks nieuw beleid te noemen, soms gericht op onderzoek om op termijn met beleidsaanpassingen te komen, soms echt compleet nieuw voor de gemeente Ijsselstein.

Als ChristenUnie hebben we dit jaar slechts twee voorstellen ingediend. De eerste gaat over de regionale samenwerking in de Lopikerwaard. Onze stelling is dat we die moeten versterken en nadrukkelijker als gemeenteraden het gesprek moeten opzoeken omdat er veel onderwerpen zijn waarbij de gemeenten in de lopikerwaard gezamenlijke belangen hebben, zonder dat de gemeenteraden hierover met elkaar spreken. Alle details kun je in de bijlage bij dit artikel vinden.

Het tweede onderwerp gaat over het beter ondersteunen van gezinnen met kinderen. Vanuit landelijk onderzoek blijkt dat gezinnen soms financiële ondersteuning vanuit landelijke regelingen niet gebruiken, terwijl ze er wel recht op hebben. Wij willen graag via een onderzoek inzicht in de lokale situatie, zodat we gezinnen nog beter kunnen wijzen op regelingen waarop zij recht hebben en waardoor ‘alle kinderen mee kunnen doen’. Alle details kun je in de bijlage bij dit artikel vinden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
202404 Kadernotavoorstel ChristenUnie - Alle kinderen doen mee.pdf243,5 kBapplication/pdfdownload
202404 Kadernotavoorstel ChristenUnie - Belangenafweging Lopikerwaard.pdf241,1 kBapplication/pdfdownload