Subsidie kringloopwinkel (Raad 15 september)

vrijdag 16 september 2011 23:27

Structurele verlaging, maar ook een forse investering in de eerste jaren.

In dit voorstel stelt het college voor de subsidie aan de Kringloopwinkel gelijk te maken aan de kosten voor de hoeveelheid afval die ze per inwoner verwerken. In de praktijk betekend dit een verlaging, maar dit is in goed overleg met de Kringloopwinkel gegaan. De eerst komende 3 jaar wordt er een forse incidentele subsidie gegeven  ter compensatie van de verhuizing (als gevolg van de plannen van de gemeente op de Oranje Nassaukades) en om de winkel professioneel op te kunnen zetten.

Ons standpunt bij dit voorstel; ja, maar met enige moeite. Alhoewel het voorstel sec alleen gaat over het verhogen van het subsidieplafond, willen we tweetal inhoudelijk zaken toch nog mee geven, met name omdat dit subsidievoorstel eigenlijk een vorm van BCF (beleidsgestuurde contract financiering) of inkoop is. Zo komt het in elk geval in het stuk naar voren.

• Wat gebeurt er als de afgesproken prestaties niet gehaald worden? Deze zijn zeer ambitieus! Ook loopt de gemeente een risico met de incidentele investering die we de komende jaren d.m.v. de incidentele bijdragen doen, ook al zijn die gedeeltelijk ter compensatie van de verplichte verhuizing en dus redelijk logisch.
  • Een deel van de ingezamelde goederen gaan ook gewoon weer door naar de sloop, dus het nettoresultaat is ons niet helemaal duidelijk.

In een toelichting gaf de wethouder aan dat de hoge ambities realistisch blijken te zijn bij andere gemeenten, en dat het hier dus ook moet lukken.

Met name vanwege de te verwachtte effecten op zowel de gebieden afval, milieu als ondersteuning van inwoners  hebben we uiteindelijk ingestemd met de verhoging van dit subsidieplafond.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl