Meer stad, minder Groene Hart? (Raad 15 september)

vrijdag 16 september 2011 23:34

Hoe IJsselstein in de toekomst gaat samenwerken binnen het Groene Hart.

Bureau Berenschot heeft een onderzoek gedaan naar samenwerkingsmogelijkheden binnen het Groene Hart. Globaal betekent dit voorstel dat we iets minder expliciet inzetten op het hele Groene Hart. Wel structureel samenwerken met Montfoort, Lopik er waar mogelijk bij betrekken en Woerden en Oudewater ook meer samenwerken. Redenen die in het voorstel staan om orientatie op de Lopikerwaard te nuanceren; de algemene conclusie van Berenschot dat samenwerkingscollectief geen kans van slagen heeft, bezuinigingen, taakverzwaring door decentralicaties en ontwikkelingen op het gebied van stadsregionale samenwerking (bijvoorbeeld op BRU gebied). Dit zijn wat ons betreft geen redenen waarom samenwerking met de Groene Hartgemeenten niet zou kunnen. Wel de reden dat er een goede 'klik' moet zijn tussen de samenwerkende gemeenten. Die blijkt er op het moment nog niet overal te zijn. Daarnaast hebben we praktisch natuurlijk ook blijvend veel te maken met 'het stedelijk gebied'.

Orientatie op de Lopikerwaard is voor ons nooit een reden geweest om alleen maar naar de Lopikerwaard te kijken, maar die richting heeft nog steeds wel onze voorkeur. Met die kanttekening stemmen we in met dit voorstel.

Names de fractie van de ChristenUnie,

Robert Pape

robert@ijsselstein.christenunie.nl