ChristenUnie voor een veilig Eiteren
De gemeente IJsselstein wil Eiteren en Panoven inrichten als fietsstraat. Een goed idee wat betreft de ChristenUnie. Een fietsstraat draagt bij aan de veiligheid van fietsers op dit druk bereden stuk. Het idee om Eiteren aan twee kanten te ontsluiten voor gemotoriseerd verkeer staat hier haaks op: niet doen dus, aldus fractievoorzitter Els Kooij.
Eiteren en Panoven zijn een populaire route voor fietsers van en naar de binnenstad. In de ochtend en middag zijn het vooral scholieren die er gebruik van maken: op weg naar en van het Cals College, de scholen op de Touwlaan of Achterveld. En dat is mooi: fietsen is gezond voor mens en milieu. De ChristenUnie draagt IJsselstein als fietsstad een warm hart toe. Daarom steunt de partij het plan van de gemeente om van Panoven en Eiteren een fietsstraat te maken: de fietser de ruimte, de auto te gast. Dit helpt om onoverzichtelijke en onveilige situaties te verminderen. Els Kooij: ‘Een goed plan dus. Maar het werkt alleen als er duidelijke borden staan en er toezicht is op naleving. Dat zien we bijvoorbeeld nu al op de Panoven richting het Cals College. Veel automobilisten zien de borden niet goed. Anderen lappen het eenrichtingsverkeer daar gewoon aan hun laars. Een duidelijke inrichting, goede borden en corrigerend handhaven is daar echt nodig. Anders blijft het daar onveilig.’
Veiligheid voor alles dus. De ChristenUnie snapt dan ook niets van het idee om Eiteren van twee kanten te ontsluiten voor gemotoriseerd verkeer. Nog meer drukte op het toch al kwetsbare kruispunt Eiteren/Poortdijk. De tijdelijke openstelling toen de Touwlaan op de schop ging, heeft laten zien dat dit kruispunt niet geschikt is voor autoverkeer uit twee richtingen. De smalle toegang naar de binnenstad in combinatie met het vele fietsverkeer leent zich totaal niet voor nog meer kruisend autoverkeer. Els Kooij: ‘We zijn zeer benieuwd welke scenario’s er op 7 december worden gepresenteerd aan de bewoners. De ChristenUnie zal er kritisch op letten hoe de veiligheid van voetgangers en fietsers is meegenomen. Want IJsselstein als fietsstad blijft ons ideaal. We staan dan ook open voor meer fietsstraten. Denk bijvoorbeeld aan een deel van de Achtersloot.’