Nota van Uitgangspunten ROBA terrein: waarom stemt de ChristenUnie tegen?

ROBA_11mrt2024-scaled.jpegdonderdag 06 juni 2024 21:33

Op 13 juni was een gemeenteraadsvergadering met onder anderen een Nota van Uitgangspunten voor de woningbouw op het huidige ROBA terrein. De fractie van de ChristenUnie is al jaren bezig met dit onderwerp omdat we het belangrijk vinden dat we zoveel mogelijk binnenstedelijk woningbouw mogelijk maken. Een eerdere poging om ROBA te helpen met een verhuizing naar De Kroon strandde helaas. Nu is er een nieuwe mogelijkheid, omdat ROBA het initiatief heeft genomen om te verhuizen naar Lopik.

De gemeenteraad is intensief betrokken geweest in de voorfase, onder anderen doordat er in maart 2024 een hoofdopzet is voorgelegd aan de gemeenteraad. We konden ons hierin vinden, maar na veel amenderingen door VVD, LDIJ en CDA hebben we uiteindelijk tegengestemd (zie bericht 7 maart 2024). Nu ligt er een uitgewerkte Nota van Uitgangspunten voor.

De bijdrage van de ChistenUnie in de eerste termijn:

Ik liep deze week mee met de Avondvierdaagse. De reacties naar aanleiding van de nieuwsberichten over het ROBA terrein waren niet mals

Ik hoorde onder anderen: “Machtspolitiek”, “Struisvogelpolitiek”, en nog wat termen niet minder fraai zijn en hier niet herhaald moeten worden. Dit dossier wordt overschaduwd door een negatief sentiment, en dat verdiend dit dossier helemaal niet.

Beste mensen, Dit is misschien wel het belangrijkste dossier van deze collegeperiode. De mogelijkheid om grootschalig wonen te bouwen op een toplocatie in IJsselstein. Met dit raadsvoorstel leggen we als uitgangspunt vast dat we blijven streven naar een scenario met maximaal inzet op betaalbaarheid. Daarbij is het staande beleid in principe altijd leidend. Dat is nogal logisch Of het nu gaat om de Woonvisie, De Parkeerbeleidsplan of de Woonzorgvisie. Tegelijk kan het zijn dat we beleid moeten gaan wijzigen om te zorgen dat we de ambities kunnen realiseren die we ons voornemen.

Voor ons is het amendement van LDIJ en VVD vooral bijzonder omdat het nauwelijks afwijkt van wat het college in de NvU voorstelt. Maar het wijdt daar wel erg veel tekst aan. In onze kaderstellende rol schieten we op deze manier door. We zien graag een reactie van het college op het amendement. Ervaart wethouder Bekker nog steun vanuit LDIJ en VVD om zijn beleid uit te voeren?

Maar goed.

Het springende punt voor ons is dat de ambitie qua woningbouw alleen haalbaar is als we willen bouwen voor diverse doelgroepen, dan moet het parkeerbeleid daarvoor aangepast worden. Ik hoor graag in de tweede termijn of LDIJ en VVD bereid zijn om de komende tijd actief te werken aan een passend parkeerbeleid dat het mogelijk maakt om de ambities op het ROBA terrein te gaan realiseren in de komende jaren.

Tot slot.

Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we blijven inzetten op 30% woningen in de sociale sector. Dat lijkt een uitdaging als we ook zoveel mogelijk betaalbare middeldure woningen willen. Daarom willen we het college met een motie (zie bijlage bij dit artikel) oproepen om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van onze 30% ambitie uit de Woonvisie en of er aanvullende instrumenten dan wel aanvullende gelden nodig zijn om deze doelen te halen. Dit kan onderzocht worden en opgenomen worden in de aangepaste Woonvisie die we komend jaar graag vaststellen.

In het debat gaat het vervolgens over de vraag of de partijen die de coalitie vormen het college nog wel vertrouwen als ze het nodig vinden om een amendement in te dienen met een besluittekst van enkele pagina’s lang. De partijen houden vol dat ze vertrouwen hebben.

En inhoudelijk over de vraag of een raadsvoorstel waarin een ambitie is opgenomen van 500 woningen wel te realiseren is als de coalitiepartijen willen vasthouden aan de bestaande parkeernorm. In het voortraject is duidelijk geworden dat dit een onmogelijke combinatie is, en dat er dus bereidheid moet zijn om de parkeernorm in de komende tijd te gaan aanpassen. De ChristenUnie heeft in de tweede termijn expliciet aan de VVD en LDIJ gevraagd om aan te geven of zij hiertoe bereid zijn. Beide partijen hebben geweigerd om op deze belangrijke vraag antwoord te geven. Daarop heeft de ChristenUnie besloten om tegen het aangepaste voorstel te stemmen, omdat het er geen vertrouwen in heeft dat dit voorstel bestuurlijk realiseerbaar is als de uitgangspunten strijdig zijn.

Het wrange resultaat was dat deze belangrijke Nota van Uitgangspunten niet unaniem is aangenomen, maar dat vervolgens de Motie van de ChristenUnie die oproept tot een onderzoek verevening sociale woningbouw wel unaniem is aangenomen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20240613 Motie Verevening Sociale woningbouw v2.pdf213,2 kBapplication/pdfdownload