Opvang vluchtelingen (Raad 29 september)

Dakloze.jpgdonderdag 29 september 2022 22:34

Samen met GroenLinks, PvdA, D66 en de VVD heeft de ChristenUnie een motie ingediend die het college oproept om te hulp te schieten bij de opvang van asielzoekers en statushouders. Dit om de mensonterende toestanden in Ter Apel te helpen voorkomen door in gesprek te gaan met het COA over mogelijke opvanglocaties en daarnaast initiatieven zoals Takecarebnb bekendheid te geven in de IJsselsteinse samenleving. Op die manier doen we als gemeente onze naam als 'gastvrije' gemeente recht.
In de bijdrage van de ChristenUnie hebben we de waardering naar de nieuwe wethouder uitgesproken voor de duidelijke versnelling in de huisvesting van statushouders. Naast de reguliere plaatsingen wordt nu ook onderzocht om een leegstaande school aan de Lage Biezen geschikt te maken voor huisvesting.
De wethouder zegt toe om met het COA in overleg te treden en daarvan verslag te doen. Daarnaast belooft de wethouder serieus naar alternatieven te kijken, zoals het initiatief van Takecarebnb om statushouders te laten logeren bij inwoners die daarvoor ruimte in hun huis en hart hebben.

We kijken terug op een geslaagde vergadering, waarin met name de goede samenwerking met zowel oppositie- als coalitiepartijen heeft geleid tot enkele belangrijke toezeggingen.